Wed逝g Kazimierza Wyki w Ch這pach mamy do czynienia z trzema odr瑿nymi narratorami:

- „realistycznym obserwatorem” – ch這p opisuj帷y zdarzenia z pewnego dystansu, pos逝guj帷y j瞛ykiem literackim z domieszk gwary.

- „wsiowym gadu陰” - gaw璠ziarz charakteryzuj帷y si du篡m zaanga穎waniem uczuciowym w relacjonowane zdarzenia. Jego wypowiedzi nasycone s mnogo軼i element闚 gwarowych.

- „m這dopolskim stylizatorem” – jego domen s przede wszystkim poetyckie opisy przyrody, prze篡, ludzkich nami皻no軼i, charakteryzuj帷e si liryzmem, subiektywizmem, emocjonalizmem, plastyczno軼i. Cz瘰to narrator wciela si w jakiego bohatera i m闚i z jego perspektywy. W tym rodzaju mamy do czynienia z j瞛ykiem literackim, czasem nawet wyrafinowanym.


Tezie o trzech narratorach przeciwstawia si Franciszek Ziejka, twierdz帷, 瞠 utw鏎 ma jednego opowiadacza wchodz帷ego co rusz w nowe role. Po dok豉dnej analizie stwierdzi, 瞠 瘸den z wymienionych przez Wyk narrator闚 nigdy nie wyst瘼uje w formie czystej. Reymont cz瘰to stosuje mow pozornie zale積, ujawnia si r闚nie tendencja do „bogatego m闚ienia” (gromadzenie obok siebie s堯w r闚noznacznych, zestawianie zda synonimicznych, liczne powt鏎zenia). W narracji Ch這p闚 pobrzmiewaj tradycje klasyczne, romantyczne oraz m這dopolskie. „To swoista synteza, summa do鈍iadcze prozy polskiej pocz徠ku wieku XX” (Ziejka, LXXV).

  Dowiedz si wi璚ej
1  W豉dys豉w Reymont - kalendarium tw鏎czo軼i
2  Legendy
3  Pozostali mieszka鎍y Lipiec



Komentarze
artyku / utw鏎: Narracja w „Ch這pach”




    Dodaj komentarz (komentarz mo瞠 pojawi si w serwisie z op騧nieniem)


    Imi:
    E-mail:
    Tytu:
    Komentarz:
     





    Tagi: